středa 28. ledna 2015

Ricinový olej



Od konce těhotenství mi tu na poličce stál ricinový olej. Původně jsem ho chtěl upotřebit při přenášení na známý ricinový koktejl, který má popostrčit či rozběhnout porod, tedy pokud je vše už připraveno, ale nakonec na toto využití nedošlo. Porod se rozběhl sám.

Nedávno mi na něj, stojícím na poličce, padl zrak. Všimla jsem si, že za tři měsíce bude mít po expiraci. Což otěhotnět a odnosit nestihnu. Tak jsem trochu zagooglila, na co je vlastně ten ricinový olej dobrý.

Možná si řeknete: ale ricin, ten je přece jedovatý...? I v lékárně to mému muži tvrdili a varovali ho, ať ho v žádném případě nepije on, nedejBože někdo těhotný... 


Tak jak to s ním je?


Tak zaprvé musíme rozlišovat ricin a ricinový olej. Tedy ricin, toxickou bílkovinu a ricinový olej, tedy kyselinu ricinolejovou. Obě látky se vyskytují a získávají ze semen skočce obecného - Ricinus communis - olej však po přefiltrování či tepelné úpravě jedovatý není. 

Ricinový olej se používá v potravinářství, lékařství a kosmetice. Vnitřně se užívá jako silné projímadlo (což je i efekt ricinového koktejlu - kde meruňkový džus kompenzuje případnou ztrátu minerálů), nicméně si myslím, že existují i daleko příjemnější potraviny s projímavým účinkem. 


Použití

Při vnějším užívání pomáhá při regeneraci pokožky (je možné jej použít i na nehty), zpomalit tvorbu vrásek, při bolesti, pro stimulaci lymfatického systému. Podporuje také hojení jizev. Olej je dobré aplikovat prohřátý.

V biokosmetice se používá při výrobě mýdel, pleťových vod, krémů, balzámů na rty, do přípravků na vlasy. Je doporučován také na zhoustnutí obočí a řas. Což je první věc, kterou jsem dnes vyzkoušela. Hned jak mi došel balíček z Ekokozy s prázdným obalem na řasenku. 




Ricinový olej se má aplikovat co nejvíce ke konečkům, já jej aplikovala i po celé délce. Olej vytvořil na řasách malé kapičky, které se postupně zmenšují,jak olej stéká ke kořínkům řas, trochu řasy také "slepil" k sobě. Není to nijak nepříjemné. I moje oči, citlivé na naprosto všechno, ricinový olej snášejí. Stejně ale doporučuji vyzkoušet snášenlivost na kousku kůže, které vám není tak líto..


Dále mám v plánu vyzkoušet olej při odličování a čištění pleti pomocí Oil Cleansing Method, kterou jsem si naprosto zamilovala (a kterou si ještě tuním tekutým hedvábím, kokosovým mlékem, medovým práškem a tak :-)). V tabulce komedogennosti (eh?)má jedničku - hledej "castor oil". Což je číslo nízké a proto je olej na pleť vhodný. Ricinový olej může pleť dost vysušovat, proto se doporučuje při čištění olejem olej ředit nějakým další (poměr závisí na typu pleti - pro mastnou pleť 3:7, pro suchou 1:9, pro normální 2:8.


A co vy a oleje? Rádi testujete? :-) Já ano!



Zdroje: wikipedie (ok, dobře, vím, že ve škole by to neprošlo)
miniencyklopedie olejů
ekokoza
bylinky Maya
komedogennost olejů
oil cleansing method by kissabee

Žádné komentáře:

Okomentovat